esmaspäev, 8. märts 2010

Ökotoidu probleemid

Kui mitte varem, siis esimese tõsise terviseprobleemi ilmnemisel hakkab inimene mõtlema, mida ta suhu topib ja mida mitte. Olen minagi peale mitmekordset opilaual lesimist oluliselt rohkem hakanud uurima, kust leida e-aineteta ja võimalikult vähetöödeldud toitu, kuid siiani suhteliselt kesiste tulemustega. On küll olemas sellised toredad kohad, nagu Ökosahver, Tervitus ja Elavtoit, aga nende kasutamisega põrkan alatasa kõikvõimalikele takistustele. Pesuvahendeid ja muud ökokosmeetikat olen Tervitusest tellinud, aga püüe elavtoit.com kaudu tootjatega suhelda osutus küll suhteliselt tulutuks ürituseks. Peamiselt seetõttu, et otse tootjalt ostes oleksid kogused kahenaisemajapidamise jaoks lootusetult suured - no mida me hakkaksime pihta veerand sea või suure kartulikotiga. Meie jaoks on isegi kahekilone kana liiga suur kogus :), seda enam, et tööpäevaõhtuti kokkamine jääb tihtilugu üldse ära ja põhiline söögitegemine toimub nädalavahetusel. Lisaks veel see, et enamik tootjaid pakub asju, millega ma ei oskaks üldse midagi pihta hakata, tänagi sain postkasti meili pakkumisega:
*Nopri talujuustu 95.- kg ca 300 g vaakumpakendites / Parmesani tüüpi juust
*Misso suitsuvorst 90.- ca 700 g latt
*Misso vinnutatud suitsuvorst 90.- ca 400g latt/ õlle ja punase veini juurde sobilik,
aga tellivad ka viskisõbrad/
*Kärinä taluleiba Ivi Leplandilt 60.- suur vormileib
*Oja talu "Sibliva" kana munad 10 tk. 25.-
*Õunamahl 3l purk 60.-
*Oja talu õunamoos 0,5l purk 27.-
*Oja talu borsi põhi 0.7l purk 27.-
*Oja talu porgandid 1kg 12.- / keskmised suurused, mitte hiigelsuured
*Oja talu peet 1kg 14.-
*Oja talu kaalikas 1kg 14.-
Kes soovivad mahla, palun võimalusel 3l vahetuspurk kaasa võtta.
*Õunad "Tellissaar" Valgamaalt ja Tartumaalt 20.- kg
*Mesi Räpinast1 l purk 120.-.
Kaarli talust:
*Hernejahu 0,5 kg 20.-
*Hernes 1,0 kg 20.-
*Kaerahelbed 1,0 kg 24.-
*Kaerajahu, sõre 1kg 20.-
*Kolmevilja helbed 1, kg 28.-
*Linaseemned 0,2 kg 18.-
*Nisujahu, sõre 1kg 20.-
*Odrahelbed 1kg 18.-
*Odrajahu, sõre 1 kg 20.-
*Rukkihelbed 1kg 18.-
*Rukkijahu, sõre 1 kg 20.-
*Sinepiseemned 0,2 kg 18.-
*Speltanisu helbed 0,5 kg 25.-
*Speltanisu, sõre 0,5 kg 25.-
*Tatar kestaga 1 kg 22.-

No kogu sellest loetelust oskaksin ma midagi pihta hakata juustu, suitsuvorsti ja munadega, teraviljatooted on mulle vastunäidustatud ja herned-oad-läätsed igasugusel kujul täiesti vastuvõtmatud, aga nii väikese tellimuse pärast pole mõtet kodanikku ilmselt tülitada. Kallid kolleegid aga suhtuvad mu üritusse ignorantselt, neil tervis senini korras...

7 kommentaari:

Helve ütles ...

hinnad on minu arust päris kõrged.
kui ma oleksin väga kindel, et need tõepoolest öko on, peaksin hindu normaalseks.
kuid olen skeptikuks muutunud kõikide toiduainete kohalt.
olen ise samamodi õrnuke ja ei talu paljusid poes saada olevaid toiduaineid.

elfriide tramm ütles ...

võib kindlasti väiksemaid koguseid ka tellida. ja teine asi, et võib koopereeruda - me ürtame ka enamasti ökotoitu osta. ja mida otsem, seda parem.

muide, see veerand siga vmt pole ka kõige hullem mõte, kui jagada - ma nimelt olen hakanud liha portsjonitena sügavkülmutama, sest poole kilo liha kaupa ei hakka keegi mulle seda kätte tooma.

ökoloomaliha ja lammaliha on sahvris ja eriti piisavalt herne tn ökopoes (talukaup) - seal on ka munad, vahel sinki, pasteeti. juustud ka, jogurtid jmt samuti. aga köögivli on seal kohutavalt kallis. kuna me toitume põhiliselt juurikatest + veidi liha, siis läheks sedamoodi liiga kulukaks.

Hiline ütles ...

Mul siin peaegu naturaalmajandus - heade tuttavate käest saan nii kala, lihaveise liha (mida ahnitsen alati ikka xkümmend kilo ja pakin sügavkülma), aedvilja natuke kasvatan ise (millest enamuse teen hoidisteks) ja ülejäänu saan talunikust sõbrannalt, poest siis delikatessid ja puuvili, sööki läheb palju, sest ka külalisi, eriti suvel, käib ohtralt ka külalisi. 3 peale + külalised, läheb raha toidu peale vaat, et vähem kui 2 koerale ja kassile kulub. Tegelikult kui ei teaks tingimusi, kuidas minu põhiline toiduvaru kasvab, siis igal juhul usaldaksin poekaupa rohkem kui suvalise talunike ökot, nii mõnegi ökotalu tegemistega kursis, ma ei tooks isegi neilt sõnnikut komposteerimiseks.
Ja muideks, kogu see õko on paras trendi mull, ei ole mingit vahet, ainult kallim ja isegi vaat et kehvem kaup (mõtlen aedvilja), sest hoiutingimused väikehoidlates kahandavad toiduväärtust rohkem kui suurhoidlates säilitatud.
Nii, et tasakaal - ühelt poolt vähem vitamiine, teisalt vast mõni millimikron keemiat rohkem, meie organism talub yegelikult keemiat paremini kui mineraalainete ja vitamiinipuudust.

Eve Piibeleht ütles ...

Ma olen vist ikka hirmus pirtspaabu, sest külmutatud liha katsun ma võimalusel vältida ja konservtoitu ka ei söö, ei juurikaid ega lihakonserve, ka siis mitte, kui on kodutehtud (sool ja äädikas!).
Aga jah, ega see, mida taludest pakutakse, ei pruugi ka täisväärtuslik olla ja hinnad on ikka üsna kirved.

Hiline ütles ...

Sügavkülm teeb veiseliha ainult hõrgumaksja ja lühendab küpsetamisaega, et saada värskel lihal sama tulemus, peaks seda eelnevalt lihapehmendajas hoidma - see papaia,mis liha pehmendab, on iseenesest organismile kasulik, aga lisandiks liiga palju soola, mis rikub liha maitset.
Konserveerides ei kasuta üldse äädikat, see pole ainus vahend pahabakterite tekkimise pärssimiseks. Neile salatitele, mis tahan hapumat, lisan natuke tomateid rohkem ja kasutan hapendatud kurke, kalamarinaadid ainult kas tomatimahlaga või sidrunimahlaga (angerjad), haput annavad veelebaküdooniaja punasesõstra mahl (kompotid) tugevad konservandid küüslauk, mädarõigas, ingver.Soola tarbin ka keskmisest vähem, aga päris magedat ka süüa ei või, organism vajab ka soola.
Ma sihuke laiskloom - ennem rabelen mõned päevad, siis hea kas keldrist või külmikust võtta peaaegu valmistoit, mis pista lihtsalt potti või praeahju, armastan head sööki, aga ei viitsi küll iga päev toidutegemisega jannata :)

Eve Piibeleht ütles ...

Jah, see iseenesest on tore, aga eeldab keldri või sahvri olemasolu. Meil pole kumbagi ja ega kuhugi ehitada ka pole.
Lisaks eeldab see konservivaru siiski suurema hulga sööjate olemasolu. Meie majas lähevad isegi pooleliitrised purgid peale avamist lihtsalt halvaks.

Anonüümne ütles ...

tere Thela, olen sinu blogi lugeja juba pea aasta, läbi Sipsiku blogi. Ning ise olen ka tööl loodustoodete/toidulisandite maaletooja firmas, kelle tooted on ka nii Ökosahvris kui ka Herne tn poes müügil. Hea meelega soovitaks osasi tooteid, ntx viinamarjamahl, mis on ka vähiennetuse ja vähihaigete haiguse pärssimiseks tehtud. Meie tooted on üldse (k.a. mahlad) ravi eesmärgil tehtud. Kui on rohkem huvi, vt www.bioforce.ee. Kahjuks seaduste järgi ei saa me väga palju infot panna ametlikult kodukale, kuna Eesti seaduste järgi loodus ei ravi vaid ainult antibiootikumid. Igastahes...jõudu ja jaksu tervisliku elu elamises! Sa oled see, mida sa sööd :)