reede, 14. august 2009

Hüvasti, Malle!

Täna hommikul mõned minutid enne kella ühtteist lõppes ühe lähedase inimese maine teekond. Vähk oli tugevam.
Eks me aimasime seda juba mõnda aega. Nägin teda viimati 30.juulil, kui mees ta siis üle tüki aja mulle külla tõi, ja kohkusin. Endisest elutervest 56-aastasest elurõõmsast naisest oli alles jäänud luine vare, puusal inimpea suurune mädanev ja veritsev kasvaja.
Ma ei ole arst, ja mul ei ole õigust arstide töö üle kohut mõista. Küll aga on igal patsiendil õigus avaldada arvamust arstide suhtumise üle. Hippokratese vandest ja korralikust haridusest olenemata töötab arst patsiendi huvides põhimõtteliselt samamoodi nagu iga teine spetsialist kliendi huvides. Ja kui kliendile suhtumine ei meeldi, läheb ta teise firmasse või teise teenindaja juurde.
Kahjuks on eesti vähipatsientidel selleks väga vähe võimalusi. Tallinnas peale PERH onkoloogia tihtilugu muid kohti ei teatagi. Tallinna Vähiklliniku sõi PERH välja, kulutades hullult aega ja energiat lobitööle. Oleks nad sama aja ja energia kulutanud oma arstide koolitamisele ja klienditeeninduse parandamisele, oleks tulemus märgatavalt patsiendisõbralikum olnud.
Ma ei võtaks sel teemal sõna, kui ma oma esimese kasvajaga poleks sattunud samuti Hiiule ja täpselt sama arsti juurde, kes oli Malle raviarstiks kuni tänase kurva lahkumiseni.
Onkoloogiasse minek on inimese psüühikale niigi paras katsumus. Ja kui siis vastuvõtuarst põrnitseb sind nagu eset, mille kass on tuppa tassinud ja nähvab, et see laik Teie õlal võib ju vähk olla, kuid mina lähen nüüd puhkusele ja tulge kolme kuu pärast, siis võtab ikka kõhu lahti küll. Tookordse basalioomi lasin ikkagi Hiiul välja lõigata. Peale operatsiooni niite välja võtmas käies juhtisin arsti tähelepanu põlveõndlas olevatele laikudele. Too viskas nendele põlastava pilgu ja tähendas, et mul olevat põlveõndlad hauduma läinud, kuna ma olevat liiga paks.
Nädal aega hiljem diagnoosis perearst mul samade laikude alusel puukborrelioosi ja käskis nii kiiresti nakkushaiglasse lipata, kui jalad võtavad. Analüüsid näitasid sama. Sain ravi - aga kui ma oleksin onkoloogi uskuma jäänud?
Kuue kuu pärast läksin Hiiule kontrolli. Kontrollimine toimus ukseltvaatamise meetodil - kaebusi on-ei ole- järgmine. Saadeti ära sõnadega, olete täiesti terve, minge koju. Mingeid lisauuringuid igaks juhuks, isegi mitte ühtegi vereanalüüsi ei soovitatud.
Mind päästis, et oma sisetunde ajel olin oma kulu ja kirjadega käinud mammoloogias (korras) ja pannud end kirja ka naistearsti juurde. Kaks nädalat peale seda, kui Hiiu onkoloogia oli käskinud mul täiesti tervena koju minna, diagnoosis ITK emakakaelavähi.
Võib-olla ma eksin, aga ise arvan küll, et tänu sellele, et ma Hiiu arstide ukseltvaatamise diagnostikasse ei uskunud, olen ma elus.
Mallel kahjuks nii hästi ei läinud. Poolteist aastat tagasi diagnoositi tal reies tilluke kasvaja, mille kohta arst ütles, et ta ei julge seda lõigata, luule liiga lähedal.
Kiiritusravi aparaat olevat rikkis olnud ja hiljem läks kuidagi meelest ära.
Keemiaravile ei pidanud Malle neerud vastu ja see jäeti pooleli.
Teisese arvamuse võtmist näiteks Maarjamõisast arst ei soovitanud ja tasulisteks konsultatsioonideks ei jätkunud sel perel raha. Pakkusin abi, aga selleks olid nad natuke liiga uhked.
Kolm nädalat tagasi viimast korda arsti juures käes küsis Malle, mis edasi saab. Arst teatas, et tema läheb nüüd puhkusele. Puhaku Malle ka.
Malle puhkabki nüüd. Alatiseks.

Hüvasti, Malle! Sa olid tore, särav ja südamlik inimene, kes kasvatas üles toreda tütre ja jõudis ära näha esimese lapselapse. Sa tegid suurepäraseid kooke, armastasid kogu elu vaid üht meest, hoidsid ilusat kodu, ei võtnud napsi ega suitsetanud terves elus ainsatki sigaretti. Sellest hoolimata sai vähk Su kätte.
Puhka rahus. Sul ei ole enam ühtegi valu.

14 kommentaari:

Anonüümne ütles ...

Patoloogiline st vohav vähirakk on egoistlik rakk - muidu on keha kõik rakud isetud, kogu süsteemi teenistuses - ja see paljuneb teistega arvestamata. Ka hea inimene, särav ja truu võib olla egoistlik, isegi hea ja särav saab olla vaid iseenda jaoks, teistega arvestamata, kavalalt, nii et teised ei saa arugi. Aga keha ei peta, haigus toob valed mõtted nähtavale. Aga 21 sajand on ju egoistide sajand, seetõttu ka vähk vohab.

Anonüümne ütles ...

Kaastunne Sulle ja lähedastele!

Anonüümne ütles ...

Kaastunne sulle ja teistele lähedastele

Kaamos ütles ...

Valus oli su lugu lugeda.
Kui palju me ometi sõltume sellest, kas abi vajades satub meie teele inimene, kes teeb tööd või inimene, kes käib tööl.
Mõnikord on see lausa eluküsimus.

Malle on nüüd oma valudest vaba.
Aitäh, et kirjutasid selle loo, piisab, kui kasvõi ainult üks inimene seda lugedes otsustab näiteks oma tervise kohta kusagilt teist arvamust küsida. Liiga palju on neid, kes ei julge või i pae seda vajalikuks, kahju.
Tugevust sulle!

sille ütles ...

väga kurb tekst. kas tõesti on selline suhtumine arstide poolt võimalik? uskumatu!
kurb, väga kurb :(

helle ütles ...

"Sa tegid suurepäraseid kooke, armastasid kogu elu vaid üht meest, hoidsid ilusat kodu, ei võtnud napsi ega suitsetanud terves elus ainsatki sigaretti. Sellest hoolimata sai vähk Su kätte."
Nii kirjutasid Sa Malle kohta. Sama võiks ma kirjutada oma vennanaise kohta, kes suri kõigest 41-aastasena, 4 lapse emana.
Nii hirmus kurb on kõik.

MUHEDIK ütles ...

Sügav kaastunne!

Kurb on sääraseid lugusid lugeda, aga ometi on see tõsi, et ka arstide hulgas on ükskõikseid, vastutustundetuid ja äärmiselt lohakaid, hoolimatuid inimesi. Minu ühel lähedasel sugulasel vedas, sest ta saadeti konsultatsioonile Tartu Onkosse, ja siin töötavad küll ainult suurepärased arstid.

Aga muidugi on vähk haigus, mille kulg ei olene ainult arstist, vaid ka inimese enda vastupanuvõimest ja jumal teab, millistest faktoritest veel.

lishu ütles ...

muhedikul kõik hästi öeldud, MEMENTO MORI!

Bianka ütles ...

See lugu oli sinu poolt südamega kirja pandud ja läks südamesse. Võib-olla aitab see kellelgi oma haigusega paremini abi otsida.

Olen varemgi kuulnud arstide hooletusest või ükskõiksusest, aga see on olnud enamasti perearstinduse viga. Siiani on mul olnud illusioon, et kui mängus on vähk, siis tegutsetakse kiiresti ja resoluutselt. Selline suhtumine, nagu sa kirjeldad, on vapustav.

kukupai ütles ...

Kurb...
Aga et nii palju on muutunud... Minu vanaema oli ju ka Hiiul ja siis oli seal küll suurepärane suhtumine, kuigi nad enam midagi teha ei saanud...
Elu ei ole alati õiglane, paraku...

Oop ütles ...

Tundub vähihooaeg olema. Yks mu sõber saab täna teada, millal ja kui laialt lõikama hakatakse. Ja kas on hea või paha.

Hiiu kohta olen kahjuks selliseid lugusid varemgi kuulnud. Võimalik muidugi, et jutt käib kogu aeg samast arstist. Ikkagi jääb tunne, et kui niisugused asjad juhtuvad, on kogu meie meditsiinisysteemis midagi ysna mäda.

Ja siis leidub veel idioote, kes lalisevad egoismist... Anna taevas kannatust.

Minuke ütles ...

Algviga peitub vast kehvas süsteemi juhtimises ning edasine on sealt tingitud.
Sinu kirjeldet haigla ei ole ainus, kus raviarstilt vastust ei saa. "Ma ei oska Teie keerulistele küsimustele vastata", ei ole vastus minu tervise kohta. Patsiente aga vohab, löögile pääsevad nahhaalsed või rahakad ning arstide ringkaitse on tugev.
Kaastunne Sulle, Thela.

Heli ütles ...

Minu arvates võiks selliste "arstide" nimed avalikustatud olla. Inimestelt, kes ravitsevad ja ravivad, eeldatakse suuremat empaatia-, õppimis- ja arusaamisvõimet. Suuremat südant ka, muidugi.

Kaastunne Sulle, Thela!

Sipsik ütles ...

Tead, kohe ei oskagi midagi öelda:(
Mitu korda hakkavad näpud trükkima, kuid iga kord saavad read kustutatuks.
See elu ebaõiglus, arstipoolne ükskõiksus ja hoolimatus... Kõige masendavam on see, et sõltume sellistest inimestest... Meie tervis ja kahjuks ka elu sõltub neist...
No lihtsalt ei oskagi end kuidagi väljendada:( Kurb on.